Pressmeddelanden

Technics lanserar den direktdrivna skivspelaren Grand Class SL-1200G i obegränsad upplaga

Berlin, 31 augusti 2016 – Technics presenterade idag den direktdrivna skivspelaren Grand Class SL-1200G. Den har mycket gemensamt med den redan slutsålda Grand Class SL-1200GAE – som lanserades i begränsad upplaga till 50-årsjubileet – men kommer att säljas i obegränsad upplaga till ljudentusiaster som vill njuta av vinylskivans unika och varma ljud.

”Alla överväldigande recensioner av SL-1200GAE i internationell specialpress är ytterligare ett bevis på skivspelarens enastående ljudegenskaper och höga tillverkningskvalitet”, säger Frank Balzuweit, Panasonics produktchef för Technics i Europa. ”Efterfrågan på den begränsade upplagan av SL-1200GAE var extremt hög, och för att även de som inte lyckades få tag på en GAE-modell ska få tillgång till den ultimata ljudupplevelsen har vi därför valt att lansera SL-1200G.”

I likhet med övriga Technics-produkter baseras SL-1200G på konceptet Technics Definitive Sound – som innebär största möjliga hängivenhet till musiken – och den nya modellen kommer att ha samma höga ljudkvalitet som SL-1200GAE.

Lösningar på gamla analoga problem

I konventionella analoga skivspelare påverkades ljudkvaliteten av svaga vibrationer från motorn och en viss ryckighet i rotationen, även kallad ”cogging” (”kuggning”). Vår erfarenhet och kompetens som skapare av den direktdrivna skivspelaren har gjort det möjligt för oss att eliminera problemet med ”cogging” hos SL-1200G med hjälp av en direktdriven kärnlös motor. Eventuella minimala motorvibrationer som kan uppstå dämpas av ett mikroprocessorstyrt system med exakta rotationsgivare.

SL-1200G åstadkommer mjukast möjliga rotation genom att använda en kodare under motorn som känner av den exakta rotationsvinkeln.

En konstruktion med dubbla rotorer kombinerar dessutom låg lagerbelastning med högt vridmoment samtidigt som den dämpar minimala vibrationer under rotationen. Det gör det möjligt att återuppliva den varma och nyanserade ljudbild som kännetecknar de analoga vinylskivorna.

Skivtallrik i avancerad treskiktskonstruktion

SL-1200G har en treskiktskonstruktion bestående av en styv och tung formgjuten skivtallrik i mässing och aluminium med undersida i dämpande gummi. Den höga styvheten och vibrationsdämpningen eliminerar oönskad resonans. Skivspelarens höga rotationsstabilitet och tröghet överträffar till och med Technics SP-10MK2, som tidigare var referensspelaren på radiostationer över hela världen.

Tonarm med hög dämpning

Tonarmen är tillverkad i lätt magnesium som är kalldraget för att förhöja materialets egenskaper och öka dämpningseffekten. Alla våra lyssningstester har visat att magnesium är ljudmässigt överlägset jämfört med aluminium.

Den höga känsligheten uppnås med hjälp av Technics traditionella kardanupphängning där de horisontella och vertikala rotationsaxlarna möts i en centralpunkt, samt via högprecisionslager i ett utskuret hölje.

Medföljande extravikter med stöd för många olika pickuper

Ett av nöjena med analoga skivspelare är möjligheten att byta pickup beroende på musikgenre och känsla för att uppleva olika typer av ljud. SL-1200G levereras med två extravikter som passar en mängd olika pickuper. Den vanliga balansvikten stöder pickupvikter på 5,6–12 g*1 , och kan kombineras med den mindre extravikten för pickupvikter på 10–16,4 g eller med den större extravikten för pickupvikter på 14,3–19,8 g.

*1 När medföljande tonarmsskal används

Kabinett i fyrskiktskonstruktion

En 10 mm tjock ovansida i aluminium med finstreckad yta vilar på en treskiktskonstruktion bestående av formgjutet aluminium, BMC (Bulk Moulding Compound) och isoleringsfötter av absorberande silikongummi – liknande de på SL-1200GAE. Denna fyrskiktskonstruktion kombinerar hög styvhet och vibrationsdämpning med exklusiv finish och känsla.

Tillgänglighet

Skivspelaren kommer att säljas hos utvalda återförsäljare från oktober 2016.

Grand Class SL-1200G

Helt ny konstruktion som omdefinierar den direktdrivna skivspelaren
  • Direktdriven kärnlös motor
  • Motorstyrning med hög precision
  • Högkänslig tonarm
  • Skivtallrik med ovansida i mässing
  • Isoleringsfötter i silikongummi
  • Design som återknyter till SL1200-serien
  • Tung toppanel i aluminium
Varvtal
  • 33 1/3 varv/min, 45 varv/min, 78 varv/min
Variabel hastighetsreglering
  • ±8 %, ±16 %
Mått och vikt
  • B: 453 mm H: 173 mm*2 D: 372 mm / cirka 18 kg
  • Phono-utgång x 1/Signaljord x 1

*2 Höjd inklusive dammskydd

Ytterligare information finns på: www.technics.com, eller följ technics.global på Facebook eller @technics på Twitter.