Pressmeddelanden

Technics presenterar tekniska specifikationer för Grand Class Direct Drive Turntable System SL-1200G

Technics presenterar idag de tekniska specifikationerna för den nya, obegränsade upplagan av den direktdrivna skivspelaren Grand Class SL-1200G, utvecklad för ljudentusiaster som vill återupptäcka och uppleva det unika och varma ljudet hos analoga vinylskivor.

SL-1200G kommer att lanseras under hösten 2016 för alla som inte hade lyckan att komma över något av de 900 exemplaren av SL-1200GAE som släpptes utanför Japan. De 300 exemplaren som släpptes på den japanska marknaden sålde slut på bara en halvtimme.

Vinylens återkomst

CD-skivans intåg trängde nästan bort den traditionella skivspelaren från marknaden, men ett förnyat intresse för vinylskivor hos konsumenterna har lett till lanseringen av denna nya skivspelare för HiFi-bruk.

Lösningar på gamla analoga problem

I konventionella analoga skivspelare påverkades ljudkvaliteten av svaga vibrationer från motorn och en viss ryckighet i rotationen, även kallad ”cogging” (”kuggning”). Våra erfarenheter och kunskaper som skapare av den direktdrivna skivspelaren i kombination med en nyutvecklad direktdriven motor utan järnkärna har gjort det möjligt för oss att eliminera problemet med ”cogging”. Eventuella minimala motorvibrationer som kan uppstå dämpas av ett mikroprocessorstyrt system med exakta rotationsgivare – en lösning som är unik för Technics nya skivspelare.

Technics skivspelare åstadkommer mjukast möjliga rotation genom att använda en kodare under motorn som känner av den exakta rotationsvinkeln.

En konstruktion med dubbla rotorer kombinerar dessutom låg lagerbelastning med högt vridmoment samtidigt som den dämpar minimala vibrationer under rotationen, vilket gör det möjligt att återuppliva den varma och nyanserade ljudbild som kännetecknar de analoga vinylskivorna.

Skivtallrik i avancerad treskiktskonstruktion

Skivtallriken är gjord i en treskiktskonstruktion bestående av en styv, formgjuten tallrik i mässing och aluminium med undersida i dämpande gummi. Den höga styvheten och vibrationsdämpningen eliminerar oönskad resonans. Skivspelarens höga rotationsstabilitet och tröghet överträffar till och med Technics SP-10MK2, som tidigare var referensspelaren för radiostationer i hela världen.

Tonarm med hög dämpning

Tonarmen är gjord i ett lättviktsmaterial (magnesium) som är kalldraget för att förhöja materialets egenskaper och öka dämpningseffekten.

Den höga känsligheten uppnås med hjälp av Technics traditionella kardanupphängning där de horisontella och vertikala rotationsaxlarna möts i en centralpunkt, samt via högprecisionslager i ett utskuret hölje.

Kabinett i fyrskiktskonstruktion

En 10 mm tjock ovansida i aluminium med finstreckad yta vilar på en treskiktskonstruktion bestående av formgjutet aluminium, BMC (Bulk Moulding Compound) och högkvalitativt gummi från SL-1200MK5. Denna fyrskiktskonstruktion kombinerar hög styvhet med exklusiv finish och känsla.

Grand Class SL1200G – tekniska specifikationer och tillgänglighet

SL-1200G kommer att börja säljas under hösten 2016.

Helt ny konstruktion som omdefinierar den direktdrivna skivspelaren
  • Direktdriftsmotor med dubbla motstående rotorer
  • Motorkontroll för direktdrift
  • Högkänslig tonarm
  • Skivtallrik med ovansida i mässing
  • Vibrationsdämpande gummifötter
  • Design som återknyter till SL1200-serien
  • Tung toppanel i aluminium

Skivspelarverk

Typ Direktdriven manuell skivspelare
Skivhastigheter 33 1/3 varv/min, 45 varv/min, 78 varv/min
Variabel hastighetsreglering ±8 %, ±16 %
Svaj 0,025 % W.R.M.S. (JIS C5521)
Rumble 78 dB (IEC 98A vägt)
Skivtallrik Vikt: Ca 3,6 kg (inklusive gummiplatta)

Tonarm

Typ Universal, statiskt balanserad
Överhäng 15 mm
Höjdjustering 0-6 mm
Viktintervall för pickup Utan extravikt
5,6 - 12,0 g
14,3 - 20,7 g (inklusive pickuphuvud)
Med liten extravikt
10,0 - 16,4 g
18,7 - 25,1 g (inklusive pickuphuvud)
Med stor extravikt
14,3 - 19,8 g
23,0 - 28,5 g (inklusive pickuphuvud)

Allmänt

Anslutning Phono-utgång x 1/Signaljord x 1
Strömförsörjning AC 110-240 V, 50/60 Hz
Energiförbrukning 14 W/ca 0,2 W (Standby)
Mått och vikt B: 453 mm H: 173 mm D: 372 mm (höjd inklusive dammskydd)
Ca 18kg

Ytterligare information finns på: technics.com, eller följ technics.global på Facebook eller @technics på Twitter.