Pressemeldinger

Technics lanserer den direktedrevne platespilleren Grand Class SL-1200G i ubegrenset opplag

Berlin, 31. august 2016 – Technics har i dag annonsert den direktedrevne platespilleren Grand Class SL-1200G. Den har mange av de samme funksjonene som Grand Class SL-1200GAE Limited Edition, som ble lansert som en 50-årsjubileumsmodell og allerede er utsolgt, men vil bli solgt i ubegrenset opplag til hi-fi-entusiaster på jakt etter den unike, varme lydkvaliteten som preger analoge vinylplater.

“De mange overveldende anmeldelsene av SL-1200GAE i den internasjonale lydspesialistpressen er nok en gang bevis på dette fantastiske produktets overlegne lyd- og produksjonskvalitet,” kommenterer Panasonics produktsjef for Technics i Europa, Frank Balzuweit. “Som følge av den enorme etterspørselen etter SL-1200GAE Limited Edition føler vi oss forpliktet til å hjelpe våre kunder som ikke fikk kjøpt en av disse begrensede modellene, til å få en maksimal lydopplevelse med SL-1200G.”

Den nye SL-1200G lever opp til det som står sentralt i utviklingen av alle Technics-produkter – å levere “The Technics Definitive Sound”, som er ensbetydende med et enormt engasjement for musikk – og vil ha den samme glimrende lydkvaliteten som SL1200GAE.

Analoge problemer er fortid

På vanlige analoge platespillere ble lydkvaliteten ofte forringet av ørsmå vibrasjoner i motoren og svingninger i rotasjonshastighet, såkalt “cogging”. Men takket være vår ekspertise som oppfinneren av direktedrevne platespillere, er dette problemet eliminert på SL-1200G ved hjelp av en direktedrevet motor uten jernkjerne. Eventuelle mindre motorvibrasjoner dempes ytterligere ved hjelp av rotorposisjonssensorer med høy presisjon, som styres av et mikroprosessorsystem.

Målet er at SL-1200G skal gi jevnest mulig rotasjonskontroll ved hjelp av en enkoder nederst på motoren som registrerer den nøyaktige rotasjonsvinkelen.

Dessuten reduserer en konstruksjon med doble rotorer lagerbelastningen, samtidig som man opprettholder et høyt dreiemoment og begrenser de ørsmå vibrasjonene under rotasjon. Dermed er det mulig å gjenskape den varme lyden og de fine musikalske nyansene som ligger i rillene på analoge plater og som vinylelskere higer etter.

Trelags platespiller som overgår radiobransjen

SL-1200G har en trelagskonstruksjon med platetallerken av robust messing og trykkstøpt aluminiumplate med dempende gummi som dekker hele overflaten. Det fjerner unødig resonans, gir høy stivhet og god vibrasjonsdemping. Den jevne og stabile omdreiningen og massetregheten overgår til og med Technics SP-10MK2, den direktedrevne platespilleren som brukes av radiostasjoner over hele verden.

Pickuparm med god demping

Pickuparmen er laget av et lett magnesiummateriale som er kaldtrukket for å forbedre materialegenskapene og øke dempeeffekten. Våre tallrike lyttetester har vist at magnesium lydmessig sett er klart bedre enn aluminium.

I tillegg oppnås høy startfølsomhet gjennom Technics' klassiske slingrebøyle-oppheng, der den horisontale og den vertikale rotasjonsaksen føres sammen på ett enkelt punkt. I tillegg kommer høypresisjonslagre og presisjonstilskåret hus.

Leveres med tilleggsvekter for å støtte ulike typer pickuper

En av de unike gledene ved analog avspilling er å kunne bytte pickup for å matche musikksjangeren og følelsen, og dermed nyte ulike typer lyd. SL-1200G leveres med to forskjellige tilleggsvekter, slik at man kan bruke mange typer pickuper. Kombinert med standardbalansevekten, som støtter pickupmasser på 5,6-12 g*1 , øker den lille tilleggsvekten tallet til 10–16,4 g mens den store tilleggsvekten støtter pickupmasser på 14,3–19,8 g.

*1 Ved bruk av dekselet som følger med

Firelags kabinettkonstruksjon

Et 10 mm tykt toppanel i ren aluminium er lagt over trelagskonstruksjonen av trykkstøpt aluminium, BMC-masse (Bulk Moulding Compound) og føtter som er isolert med absorberende, sammensatt silikongummi – som på SL-1200GAE. Denne firelagskonstruksjonen gir høy stivhet og god vibrasjonsdemping – noe som til sammen gir kvalitetsfølelse.

Tilgjengelighet

Platespilleren vil være å få i utvalgte butikker fra oktober 2016.

Grand Class SL-1200G

Helt ny design som definerer den direktedrevne platespilleren på nytt
  • Kjerneløs direktedrevet motor
  • Motorstyring med høy presisjon
  • Pickuparm med høy følsomhet
  • Platetallerken med overside i messing
  • Isolasjon i silikongummi
  • Arven etter SL-1200-serien
  • Toppanel i tung aluminium
Tallerkenhastigheter
  • 33 1/3 o/min, 45 o/min, 78 o/min
Variabel hastighetsregulering
  • ±8 %, ±16 %
Mål og vekt
  • B: 453 mm H: 173 mm*2 D: 372 mm/ca. 18 kg
  • TerminalPhono-utgang x1 / SIGNAL GND x1

*2 Høyde med støvdeksel

Du finner mer informasjon på: www.technics.com, eller følg technics.global på Facebook eller @technics på Twitter.