Pressemeldinger

Technics avslører spesifikasjonene for Grand Class-platespilleren SL-1200G med direktedrift

Technics presenterte i dag spesifikasjonene for den nye ubegrensede utgaven av Grand Class-platespilleren SL-1200G med direktedrift, utviklet for audiofile som ønsker å oppleve den unike varme lyden av vinylplater.

SL-1200G blir tilgjengelig for salg høsten 2016 for alle som ikke var heldige nok og fikk kjøpt én av de 900 limited edition-eksemplarene av SL-1200GAE-platespilleren som var tilgjengelige utenfor Japan. De 300 limited edition-enhetene for det japanske markedet ble utsolgt i løpet av en halv time.

Vinylens gjenoppstandelse

Da CD-platen var på sitt mest populære, ble platespillere et nisjefenoment på musikkmarkedet. I dag har interessen for vinylplater steget betraktelig, og dermed ligger alt til rette for lanseringen av et nytt system til HiFi-bruk.

Analoge problemer hører fortiden til

Lyden i konvensjonelle analoge platespillere ble ofte forstyrret av små vibrasjoner fra motoren og uregelmessigheter i hastigheten, såkalt 'cogging'. Men takket være ekspertisen hos oppfinneren av direktedrift-platespillere og en nyutviklet frittliggende direktedriftmotor uten jernkjerne, er denne cogging-effekten nå eliminert. Potensielle motorvibrasjoner dempes ytterligere takket være høypresise rotorposisjonsensorer som styres av et mikroprosessorsystem, en helt unik funksjon i den nye Technics-platespilleren.

Platespilleren fra Technics skal gi jevnest mulig rotasjonskontroll ved hjelp av en enkoder nederst på motoren som registrerer den nøyaktige roteringsposisjonen.

En motorkonstruksjon med to motstående rotorer reduserer lagerbelastningen og opprettholder et høyt dreiemoment, noe som også begrenser de ørsmå vibrasjonene under rotasjonen. Dermed ligger alt til rette for den varme lyden og de subtile musikalske nyansene som befinner seg i de analoge platesporene og som vinylelskere setter så pris på.

Trelags platespiller som overgår standardene for radioproduksjon

Platespilleren har en tredelt konstruksjon med en platetallerken av robust messing og trykkstøpt aluminium samt dempende gummi over hele overflaten. Det forhindrer unødig resonans, gir høy stivhet og demper vibrasjoner. Den jevne og stabile omdreiningen og massetregheten overgår til og med Technics SP-10MK2, direktedrift-platespilleren som brukes i radioproduksjoner over hele verden.

Tonearm med sterk demping

Tonearmen er av lett materiale (magnesium) som er kaldtrukket for å forbedre materialegenskapene og øke dempeeffekten.

Høy startsensitivitet sikres dessuten av Technics' klassiske slingrebøyle-oppheng, der den horisontalte og den vertikale rotasjonsaksen føres sammen på ett eneste punkt. I tillegg kommer høypresise lagre og presisjonstilskåret hus.

Firelags kabinettkonstruksjon

Et 10 mm tykt toppanel i rent aluminium er lagt over en trelags-konstruksjon av trykkstøpt aluminium, BMC-masse (Bulk Moulding Compound) og høykvalitets-gummi som vi kjenner fra SL-1200MK5. Firelags-konstruksjonen gir høy stivhet og en overflate med kvalitet til å ta og føle på – og med overlegent utseende.

Grand Class SL1200G: Spesifikasjoner og tilgjengelighet

SL-1200G vil være tilgjengelig for salg fra høsten 2016.

Helt ny design som definerer den direktedrevne platespilleren på nytt
  • Direktedriftmotor med to motstående rotorer
  • Motorkontroll for direktedrift
  • Tonearm med høy sensitivitet
  • Platetallerken med overside i messing
  • Isolator
Technics definitive design
  • Arven etter SL1200-serien
  • Tungt toppanel i aluminium

Platespilleren

Type Manuell platespiller med direktedrift
Tallerkenhastigheter 33 1/3 o/min, 45 o/min, 78 o/min
Variabel hastighetsjustering ±8 %, ±16 %
Wow og flutter-effekt 0,025 % W.R.M.S. (JIS C5521)
Rumble-effekt 78dB (IEC 98A-klassifisert)
Platetallerken Vekt: Ca. 3,6 kg (inkl. gummiskive)

Tonearm-seksjon

Type Universell, statisk balanse
Overheng 15 mm
Armhøydejustering 0–6 mm
Pickup-vekt Uten tilleggsvekt
5,6 – 12,0 g
14,3 – 20,7 g (inkl. headshell)
Med liten tilleggsvekt
10,0 – 16,4 g
18,7 – 25,1 g (inkl. headshell)
Med stor tilleggsvekt
14,3 – 19,8 g
23,0 – 28,5 g (inkl. headshell)

Generelt

Tilkobling Phono-utgang x1 / jord (SIGNAL GND) x1
Strømtilførsel AC110-240 V, 50 Hz / 60 Hz
Strømforbruk 14 W / ca. 0,2 W (standby)
Mål og vekt B: 453 mm H: 173 mm D: 372 mm (høyde med støvdeksel)
Ca. 18 kg

Mer informasjon på technics.com. Følg technics.global på Facebook eller @technics på Twitter.