Lehdistötiedotteet

Technics julkistaa Grand Class Direct Drive Turntable System SL-1200G:n tekniset tiedot

Berliini 31.8.2016 – Technics on tänään julkistanut suoravetoisen Grand Class SL-1200G -levysoittimen. Siinä on useita 50-vuotisjuhlan kunniaksi julkistetusta, valmistusmäärältään rajoitetulsta ja jo loppuun myydystä Grand Class SL-1200GAE -levysoittimesta tuttuja ominaisuuksia. Se on suunniteltu audiofiileille, jotka haluavat kokea analogisen vinyyliäänilevyjen ainutlaatuisen lämpimän soinnin. Heidän ilokseen sen valmistusmäärää ei ole rajoitettu.

"SL-1200GAE-levysoittimesta kansainvälisissä asiantuntijalehdissä julkaistut ylistävät arvioinni osoittavat, että tämän poikkeuksellisen tuotteen äänenlaatu ja valmistuksen huolellisuus ovat omaa luokkaansa", kertoo Panasonic European Product Manager for Technics Frank Balzuweit. "SL-1200GAE-levysoittimen valmistusmäärä oli rajoitettu, mutta uskomattoman monet halusivat sen. Siksi halusimme auttaa niitä, jotka jäivät ilman GAE-mallia tuomalla myyntiin SL-1200G-levysoittimen."

Technics-tuotteiden kuuluisa Technics Definitive Sound tunnetaan vahvana sitoutumisena musiikkiin. Siksi SL-1200G tuo tullessaan saman huippuluokan äänenlaadun kuin SL1200GAE.

Entisaikojen analogiset ongelmat on voitettu

Vähäinen moottorin tärinä ja pyörimisnopeuden vaihtelut heikensivät perinteisten analogisten levysoittimien äänenlaatua. Tämä ongelma on kuitenkin ratkaistu yhdistämällä suoravetoisista levysoittimista saatu kokemus ja osaaminen uusiin suoravetoisiin moottoreihin, joissa ei ole rautasydäntä. Siksi SL-1200G-levysoittimessa pyörimisnopeus ei vaihtele. Moottorin mahdollinen vähäinen värinä poistetaan mikroprosessorin ohjaamien erittäin tarkkojen pyörivien sijaintitunnistimien avulla.

SL-1200G-levysoittimessa pyörintäliike pysyy mahdollisimman tasaisena, koska moottorin pohjassa sijaitseva koodauslaite tunnistaa pyörimiskulman tarkasti.

Lisäksi kaksoisrotaattorirakenne vähentää laakeriin kohdistuvaa kuormitusta, pitää vääntömomentin suurena ja vaimentaa vähäistä tärinää. Siksi vinyylilevyjen ystävien rakastama lämmin äänentoisto ja musiikkielämyksen kruunaavat hienovaraiset sävyt pääsevät esiin analogisiin äänilevyihin kaiverretuista urista.

Levylautasen kolmikerrosrakenne hämmästyttää radiotoimialaa

SL-1200G-levysoittimen kolmikerrosrakenne koostuu jäykästä raskaasta valetusta messinki- ja alumiinilevystä. Koko pintaa peittää vaimentava kumi. Näin vähennetään tarpeetonta resonanssia, saavutetaan suuri jäykkyys ja vaimennetaan tärinää. Pyörivän liikkeen vakaus ja inertiamassa ovat paremmat kuin Technics SP-10MK2 -mallissa. Tätä suoravetoista levysoitinta käytettiin aikaisemmin radioasemilla eri puolilla maailmaa.

Tehokkaasti vaimentava äänivarsi

Äänivarsi on valmistettu kevyestä magnesiumista kylmävetämällä, jotta materiaalin ominaisuuksia ja vaimennustehoa parannetaan. Useissa kuuntelukokeissa on havaittu, että magnesium on äänentoiston kannalta ylivertainen valinta alumiiniin verrattuna.

Suuri liikeherkkyys on saatu aikaan täydentämällä Technicsin perinteistä gimbal-jousitusta vaakasuunnassa ja pystysuunnassa pyörivillä akseleilla, jotka risteävät keskikohdassa sekä leikkaamalla käsitellyssä kotelossa sijaitsevilla tarkkuuslaakereilla.

Yhteensopiva erilaisten äänirasioiden kanssa mukana toimitettavien lisäpainojen avulla

Yksi analogisen kuuntelun suurimpia iloja on mahdollisuus vaihtaa äänirasiaa musiikin lajityypin mukaan. Tällöin ääni muuttuu nautittavalla tavalla. SL-1200G-levysoittimen mukana toimitetaan kahdet lisäpainot, jotta siinä voidaan käyttää erilaisia äänirasioita Tasapainottamisessa käytettävä vakiopaino on yhteensopiva 5,6–12 g painavien äänirasioiden kanssa . Pieni lisäpaino antaa käyttöön alueen 10–16,4 g ja suuri 14,3-19,8 g.

Nelikerroksinen kotelo

Aiempaa kolmikerroksista valualumiinista, BMC-yhdisteestä (Bulk Moulding Compound) ja SL-1200GAE-mallista tutusta raskaasta kumista koostuvaa rakennetta täydennetään hiusviivakäsitellyllä 10 mm paksulla alumiinisella yläpaneelilla. Tässä nelikerroksisessa rakenteessa suuri jäykkyys yhdistyy tehokkaaseen tärinänvaimennukseen eli huippuluokan viimeistelyyn ja tuntumaan.

Saatavuus

Tämä levysoitin on saatavilla tietyiltä jälleenmyyjiltä lokakuusta 2016 alkaen.

Grand Class SL1200G -mallin tekniset tiedot ja saatavuus

Uusi rakenne nosta suoravetoisen levysoittimen uudelle tasolle
  • Direct Drive -moottori
  • Erittäin tarkka moottorin ohjaus
  • Erittäin herkkä äänivarsi
  • Messinkipintainen levylautanen
  • Silikonikumieristys
  • SL-1200-sarjasta tuttu rakenne
  • Ylälevy raskasta alumiinia
Levysoittimen nopeudet
  • 33 1/3, 45 ja 78 kierrosta minuutissa
Variable Range Pitch
  • ±8 %, ±16 %
Mitat ja paino
  • L: 453 mm K: 173 mm*2 S: 372 mm / noin 18 kg
  • TerminalPhono -lähtö x 1 / SIGNAL GND x1

*2 Korkeus (sis. pölykannen)

Lisätiedot: www.technics.com, technics.global Facebookissa ja @technics Twitterissä.