Lehdistötiedotteet

Technics julkistaa Grand Class Direct Drive Turntable System SL-1200G:n tekniset tiedot

Technics on tänään julkistanut Grand Class Direct Drive Turntable System SL-1200G:n tekniset tiedot. Se on suunniteltu audiofiileille, jotka haluavat kokea analogisten vinyyliäänilevyjen ainutlaatuisen lämpimän soinnin. Sen valmistusmäärää ei ole rajoitettu.

SL-1200G tulee syksyllä 2016 myyntiin niiden iloksi, jotka eivät ehtineet hankkia yhtä 900:sta SL-1200GAE-levysoittimesta, jotka toimitettiin Japanin ulkopuoliseen myyntiin. Japanin markkinoille varatut 300 levysoitinta myytiin loppuun puolessa tunnissa.

Vinyylilevyjen uusi tuleminen

CD-levyjen yleistymisen vuoksi levysoittimet ehtivät välillä jäädä syrjään. Vinyylilevyjen suosio on kuitenkin nousussa, joten HiFi-harrastajien huomio kääntyy jälleen niihin.

Entisaikojen analogiset ongelmat on voitettu

Vähäinen moottorin tärinä ja pyörimisnopeuden vaihtelut heikensivät perinteisten analogisten levysoittimien äänenlaatua. Tämä ongelma on kuitenkin ratkaistu yhdistämällä suoravetoisista levysoittimista saatu kokemus ja osaaminen uusiin suoravetoisiin moottoreihin, joissa ei ole rautasydäntä. Moottorin mahdollinen vähäinen värinä poistetaan mikroprosessorin ohjaamien erittäin tarkkojen pyörivien sijaintitunnistimien avulla. Tämä ominaisuus on käytössä vain Technicsin uudessa levysoittimessa.

Technicsin levysoittimessa pyörintäliike pysyy mahdollisimman tasaisena, koska moottorin pohjassa sijaitseva koodauslaite tunnistaa pyörimiskulman tarkasti.

Lisäksi kaksoisrotaattorirakenne vähentää laakeriin kohdistuvaa kuormitusta ja pitää vääntömomentin suurena. Pyörimisen aikaista vähäistä tärinää vaimennetaan, jotta vinyylilevyjen ystävien rakastama lämmin äänentoisto ja musiikkielämyksen kruunaavat hienovaraiset sävyt pääsevät esiin analogisiin äänilevyihin kaiverretuista urista.

Levylautasen kolmikerrosrakenne hämmästyttää radiotoimialaa

Levylautasen kolmikerrosrakenne koostuu jäykästä raskaasta valetusta messinki- ja alumiinilevystä. Koko pintaa peittää vaimentava kumi. Näin vähennetään tarpeetonta resonanssia, saavutetaan suuri jäykkyys ja vaimennetaan tärinää. Pyörivän liikkeen vakaus ja inertiamassa ovat paremmat kuin Technics SP-10MK2 -mallissa. Tätä suoravetoista levysoitinta käytettiin aikaisemmin radioasemilla eri puolilla maailmaa.

Tehokkaasti vaimentava äänivarsi

Äänivarsi on valmistettu kevyestä magnesiumista kylmävetämällä, jotta materiaalin ominaisuuksia ja vaimennustehoa parannetaan.

Suuri liikeherkkyys on saatu aikaan täydentämällä Technicsin perinteistä gimbal-jousitusta vaakasuunnassa ja pystysuunnassa pyörivillä akseleilla, jotka risteävät keskikohdassa, sekä leikkaamalla käsitellyssä kotelossa sijaitsevilla tarkkuuslaakereilla.

Nelikerroksinen kotelo

Aiempaa kolmikerroksista valualumiinista, BMC-yhdisteestä (Bulk Moulding Compound) ja SL-1200MK5-mallista tutusta raskaasta kumista koostuvaa rakennetta täydennetään hiusviivakäsitellyllä 10 mm paksulla alumiinisella yläpaneelilla. Tässä nelikerroksisessa rakenteessa suuri jäykkyys yhdistyy huippuluokan viimeistelyyn ja tuntumaan.

Grand Class SL1200G -mallin tekniset tiedot ja saatavuus

SL-1200G tulee saataville syksyllä 2016.

Uusi rakenne nosta suoravetoisen levysoittimen uudelle tasolle
  • Kahdella roottorilla varustettu pystysuuntainen suoravetomoottori
  • Suoravetomoottorin ohjain
  • Erittäin herkkä äänivarsi
  • Messinkipintainen levylautanen
  • Eristin
Technicsin kehittynyt rakenne
  • SL-1200-sarjasta tuttu rakenne
  • Ylälevy raskasta alumiinia

Levysoitin

Tyyppi Suoravetoinen käsikäyttöinen levysoitin
Levysoittimen nopeudet 33 1/3, 45 ja 78 kierrosta minuutissa
Variable Range Pitch ±8 %, ±16 %
Huojunta ja värinä 0,025 % W.R.M.S. (JIS C5521)
Rumble 78 dB (IEC 98A -painotettuna)
Levylautanen Paino: Noin 3,6 kg (sis. kumilevyn)

Äänivarsi

Tyyppi Yleiskäyttöinen, staattinen tasapainotus
Ulkonema 15 mm
Varren säätöalue 0–6 mm
Äänirasian painoalue Ilman lisäpainoa
5,6–12,0 g
14,3–20,7 g (sis. pääkotelon)
Pienellä lisäpainolla
10,0–16,4 g
18,7–25,1 g (sis. pääkotelon)
Suurella lisäpainolla
14,3–19,8 g
23,0–28,5 g (sis. pääkotelon)

Liitäntä 1 Phono-lähtö, 1 SIGNAL GND
Virtalähde AC 110-240 V, 50 Hz / 60 Hz
Virrankulutus 14 W / valmiustilassa noin 0,2 W
Mitat ja paino L: 453 mm K: 173 mm S: 372 mm (sis. pölykannen)
Noin 18 kg

Lisätiedot: technics.com Facebook: technics.global, Twitter: @technics.