Pressemeddelelser

Technics lancerer direkte drevet pladespillersystem Grand Class SL-1200G Unlimited Edition

Berlin, 31. august 2016 – Technics kunne i dag lancere sit direkte drevet pladespillersystem Grand Class SL-1200G. Den indeholder mange af funktionerne fra den tidligere lancerede og Grand Class SL-1200GAE 50-års jubilæum Limited Edition er allerede udsolgt, men den vil blive solgt i en Unlimited Edition til Hi-Fi entusiaster, som er på udkig efter at genoplive og genopleve den unikke, varme lydkvalitet fra analog vinyler.

“De mange overvældende anmeldelser af SL-1200GAE i internationale Hi-Fi magasiner indeholder endnu engang beskrivelser af de fantastiske lydegenskaber samt den omhyggelige omhu, som er udvist i forhold til fremstillingskvaliteten på det udsøgte produkt”, bemærker Frank Balzuweit, Panasonics europæiske produktchef for Technics. “På grund af den ekstremt store efterspørgsel efter SL-1200GAE Limited Edition synes vi, at vi skylder vores kunder, som det ikke lykkedes at få fat i en af GAE Limited Edition modellerne, at give dem den ultimative lydoplevelse med SL-1200G.”

At levere i forhold til det, Technics produkterne lover – den definitive Technics lyd, som er synonym med den ypperste loyalitet over for musik – den nye SL-1200G leverer samme ultimative lydkvalitet som SL1200GAE.

Løsning af tidligere tiders problemer med analog systemer

I konventionelle analog pladespillersystemer blev lydkvaliteten forringet af selv meget små motorvibrationer og udsving i omdrejningshastigheden, også kaldet ‘fortanding’. Men ved at kombinere den viden og ekspertise, som ophavsmanden til det direkte drevet pladespillersystem har opnået, kan SL-1200G fjerne denne ‘fortandingseffekt’ ved hjælp af en kerneløs direkte drevet motor uden jernkærne. Alle selv meget små eventuelle motorvibrationer bliver yderligere undertrykt af en række højpræcisions rotationssensorer, som styres af et mikroprocessorstyret system.

SL-1200G forsøger at levere den mest glidende rotationsstyring ved hjælp af en koder nederst på motoren, som registrere den præcise rotationsvinkel.

Desuden reducerer den dobbelte rotorkonstruktion trykbelastningen, samtidig med at der opretholdes et højt moment, og selv den mindste vibration under rotation begrænses. Dette gør det muligt at gengive den varme lyd og små nuancer i musikken, som er indgraveret i de analog pladeriller, og som vinylentusiaster higer efter.

Pladespillersystem bestående af tre lag

SL-1200G indeholder en konstruktion af tre lag bestående af en afstivet pladetallerken med messing-overplade og en tung aluminium-topplade samt dæmpende gummi, der dækker hele overfladen bag til. Dette eliminerer unødig resonans og giver en optimal stivhed samt vibrationsdæmpning. Den jævne rotationsstabilitet og høje inert overgår sågar Technics SP-10MK2, standarden for direkte drevet pladespillersystemer, som anvendtes tidligere af radiostationer verden over.

Højfølsom tonearm

Tonearmen er lavet af et let magnesiummateriale, som er koldstrukket for at forbedre materialeegenskaberne og øge dæmpningseffekten. Vores mange lyttetest har vist, at magnesium helt tydeligt er langt bedre end aluminium rent lydmæssigt.

Desuden har man opnået høj bevægelsesfølsomhed ved at anvende en traditionel Technics konstruktion med gyroleje i forhold til den horisontale rotationsaksel og den vertikale rotationsaksel, der krydser på et enkelt centralt punkt samt højpræcisionslejer, der anvender et cut-processed kabinet.

Medfølgende ekstra vægte som understøtter et bredt udvalg af patroner

En af de unikke fordele ved analog afspilning er, at man kan udskifte patronen, så den passer til musikgenren, så man kan nyde forskellige typer af lyd. SL-1200G indeholder to forskellige ekstra vægte, som understøtter et bredt udvalg af patroner. Kombineret med standardvægten, som understøtter patroner med en vægt på 5,6-12 g*1 , øger den lille ekstravægt vægten til 10-16,4 g, mens den store ekstravægt understøtter partoner med en vægt på 14,3-19,8 g.

*1 Når den medfølgende skal bruges

Kabinet bestående af fire lag

Det fine 10 mm tykke toppanel fremstillet af flot aluminium er tilføjet til den tidligere konstruktion bestående af tre lag støbt aluminium, Bulk Moulding Compound (BMC) samt fod bestående af stødabsorberende, komplekst silikonegummimateriale – magen til SL-1200GAE. Denne konstruktion af fire lag fungerer som afstiver og absorberer effektivt vibrationer, samtidig med at det giver et flot formudtryk.

Tilgængelighed

Pladespillersystemet vil kunne købes hos udvalgte forhandlere fra oktober 2016.

Grand Class SL-1200G

Helt nydesignet konstruktion, som redefinerer den direkte drevne pladespiller
  • Direkte drevet motor uden kerne
  • Højpræcisionsmotorstyring
  • Højfølsom tonearm
  • Pladetallerken med messing-overplade
  • Silikonegummi isolering
  • Arven fra SL-1200 serien
  • Tung aluminium-topplade
Pladespillerhastigheder
  • 33 1/3 rpm, 45 rpm, 78 rpm
Variabelt tonehøjdeområde
  • ±8%, ±16%
Mål og vægt
  • B: 453 mm H: 173 mm*2 D: 372 mm / ca. 18 kg
  • TerminalPhono-udgang x1 / SIGNAL GND x1

*2 Højde inklusiv låg

For yderligere oplysninger, se: www.technics.com, eller følg technics.global på Facebook eller @technics på Twitter.